PARAF: ‘Sabrana djela 1976. – 1987.’ (2. del)

FOTO: Shop.dallas.si, PROMO
FOTO: Shop.dallas.si, PROMO

Objavljamo drugi del recenzije almanaha zasedbe Paraf, Sabrana djela 1976. – 1987., ki je izšel pod okriljem založbe Dallas Records. Prvi del je na voljo TUKAJ, tretji TUKAJ in četrti TUKAJ.

Kadrovski val sprememb, ki je po izidu prvenca prevetril zasedbo Paraf, v bend ni prinesel zgolj novih članov. Prvotno izraziti punkovski naravnanosti je sledil tudi nov pogled na ustvarjanje, ki je prišel v obliki novega vala. Edinega logičnega nadaljevanja punka, ki je ravno tako prišel z ideološko drugačnega zahoda. Drži, Jugoslavija je bila zanimiv križanec vsega mogočega. In kar je pri vsem še najbolj zanimivo, takratne oblasti so tudi novemu žanru navkljub kritičnemu odnosu do njih samih pustile relativno proste roke. Kajti nekaj kritike je verjetno vseeno koristne, sploh če ti ta omogoči lažji nadzor množic.

Recenzija plošče Izleti 

Bendov drugi studijski album Izleti je bil posnet poleti 1981 v ljubljanskem studiu Tivoli, ko je zasedba prvič v svoji karieri tudi v celoti prevzela producentske dolžnosti. Morda še dodatna zanimivost, obravnavani album je bil za razliko od svojega predhodnika izdan tudi na kaseti.

Veter sprememb, ki je zapihal v zasedbi, ni prinesel le novih članov in uporabe drugačnih žanrov, temveč je prevetril tudi lirične teme, uporabljene na albumu, ki so v odnosu do materiala z bendovega prvenca postale še bolj družbenokritične. In to tudi v intelektualnem smislu, kajti nekdaj pretežno neposreden in pikri punkovski pogled na svet, je nadomestila precizna igra besed, s katerimi je bend obračunaval s temami, ki so zaznamovale post-titovsko Jugoslavijo. Orwellovski nadzor velikega brata, paradoksalno strmenje in strah pred prihodnostjo in zatiranje kritičnega mišljenja je le nekaj konceptov, ki jih je moč razbrati iz besedil.

Z vidika melodij in aranžmajev album ne zaostaja za izdelki, ki so jih sočasno izdajali bendovi sodobniki. Pa naj si bodo to Duran Duran, Spandau Ballet, Nik Kershaw ali kakšen četrti izvajalec. Kajti album je več kot prepojen z materialom, ki bi lahko v danem času (z določenimi spremembami) izšel praktično kjerkoli. Zares neverjetno, kako je zasedbi zgolj z dvema albumoma uspelo spremeniti kulturno krajino regije.

Kot se za ponatise spodobi, vsebuje tudi tokratni plošček kar nekaj dodatkov. Kot prva dva se na našem potovanju pojavita ‘Fini dečko’ in ‘Praznik’, ki sta izvorno izšli na mali plošči, namenjeni promociji albuma. Poleg omenjenih naslovov album vsebuje tudi delovni različici skladb ‘Nestašni đački izleti’ in ‘Pobuna bubuljica’  ter alternativno različico ‘Mila majko viđu pčela’, ki poslušalcu omogočijo več kot spodoben vpogled v  proces nastanka plošče.

Tudi ponatis drugega albuma nadaljuje z doseganjem standardov, ki so si jih zamislili izvajalci projekta. Kajti njegova obuditev  ne predstavlja zgolj odličnega spomenika, posvečenega eni najvplivnejših zasedb s področja nekdanje skupne države.  Še več, slednja predstavlja tudi odlično izhodišče za vse, ki bi radi bolje spoznali zapuščino zasedbe, a ne bi radi začeli s punkom. Primerna je tudi za tiste, ki bi radi vstopili v svet kulturnega fenomena, imenovanega balkanska edicija novega vala.

Izdelek lahko naročite TUKAJ.