
Napetosti, ki so zaznamovale razpad Jugoslavije in leta za njim, so poleg številnih geopolitičnih sprememb povzročile tudi zaton kopice obetavnih bendov. Eni takšnih so bili tudi novosadski Pergament (Facebook, Reverbnation), ki so s polnokrvnim prvencem ‘Vruća Linija’ (1988) in angleškim EP-jem ‘Mr. War’ (1990) jugoslovanski metal ponesli v nove višave. Skupina je svojo pot prvič zaključila leta 1991, kasneje pa se je večkrat vrnila med žive. Nazadnje leta 2017, od takrat ostajajo aktivni, ko je luč sveta ogledal singel ‘Freedom.’ Pergament so letos izdali še kompilacijo ‘Fire & Ice’, ki predstavlja nekakšen pregled njihovega dosedanjega ustvarjanja, hkrati pa naznanja, kaj nas čaka v prihodnosti.
Pregled pesmi
Kompilacijo odpira naslovna noviteta ‘Fire & Ice.’ Šolski primer pergamentske heavymetalske progresive, ki nas že takoj opomni, da gre za premišljeno zasnovan izdelek in da ima skupina še veliko za povedati. Tako v vsebinskem kot izvedbenem smislu. Opomin na paradoks človekove narave, ko se ta po eni strani zaveda, da svet drvi v propad, po drugi pa v zvezi s tem zaradi takšnih ali drugačnih vzgibov ne naredi veliko, namreč spremlja zanimiv riff, ki mu v kombinaciji s činelsko spremljavo in Igorjevim petjem zavidljivo dobro dodaja globino. Naslednja je na vrsti kultna in z vplivi Black Sabbath ter AC/DC začinjena ‘Mala ti si vatra,’ ki ji je skupina nadela novo preobleko. Jo modernizirala, naredila bolj ironmaidenovsko, hkrati pa obdržala njen prvinski šarm.
V povezavi z novitetami, ki jih je skupaj s predelavo ‘Mala ti si vatra’ na kompilaciji kar pet, nam je kitarist Stevan (cel intervju je na voljo TUKAJ) povedal:
Na zalogi imamo veliko novega materiala. Sprva smo nameravali izdati ponatis ‘Vruće linije,’ (1988), vendar so se stvari vmes zapletle. Odločili smo se za kompilacijo, da oboževalcem ponudimo vsaj nekaj novega in da jih bolje seznanimo z našim pevcem Igorjem [Almeida Ždrnja, op. p.]. Izdelek predstavlja nekakšno sintezo dosedanjega ustvarjanja. Nekakšen most med preteklostjo in tem, kar prihaja. Šlo bo za nekakšno mešanico thrasha, prej omenjene heavymetalske progresive in etno elementov. Za drugačen element Pergamenta, ki ga prej še ni bilo.
Prihod ode o idealu svobode, ki jo nekaterim predstavljajo motoristi, ali o uporu nasploh, ‘Children of The Savage Kind of Seed,’ sproži prvi skok v preteklost, ki se tokrat osredotoča na angleški EP ‘Mr. War’ (1990). Sladko, a kratko, saj bi si ta, ne glede na to, da gre v večini za angleške predelave materiala s prvenca, na račun (takrat) novega pevca in spremembe jezika zaslužil več pozornosti; sploh ‘Ofelija’ in ‘Red Hot Frontier.’ ‘Moj svet’ je še ena noviteta, ki sledi standardu naslovne ‘Fire & Ice,’ vsebinsko pa se (bolj neposredno) osredotoča na to, kako majhna je lahko razlika med vrhom in dnom.
Peto mesto pripada ‘Freedom,’ ki govori o tem, da nam le popolna svoboda omogoča, da zares zaživimo. Izkusimo “dejansko resničnost.” Prvi skladbi, ki jo je bend uradno izdal z aktualnim pevcem Igorjem, poleg tega pa tudi odličnemu primeru nove smeri ustvarjanja. Predstavljanje novitet zaključuje počasna in ironmaidenovsko naravnana ‘Breaking the Wall.’ Čeprav pesem zaznamuje zanimiv aranžma, kjer spoznamo še eno razsežnost Igorjevega glasu, je ta glede na svojo uporniško vsebino predolga in preveč monotona. Sploh na račun (morda pretirano ambicioznega) bobnarskega uvoda. Tudi po večkratnem poslušanju se namreč nisem mogel izogniti občutka, da bi zadeva delovala bolje, če bi jo združili s kakšno drugo skladbo. Podobno kot na začetku ‘Vruće linije’?
Z elementi Judas Priest in Iron Maiden prepojeni ‘Mašina za pobedu’ in ‘Jahači noći’ predstavljata vrnitev v čase prvenca. Navkljub dejstvu, da bi namesto prve raje slišal epsko ‘Trokrsto goro,’ predstavljata obe, sploh ‘Jahači noći,’ odličen vpogled v to, kako drugačna je v primerjavi z jugoslovanskimi sodobniki leta 1988 bila skupina. V smislu razlage njunih besedil lahko rečemo le to, da je teh toliko, kot je bralcev samih, ki pa se vseeno združijo v eni točki. Izrazitih vplivih duha časa, v katerem sta izšli:
Kot umetniki smo bili zavezani sledenju resnici. Takratna država je razpadala. Šlo je za odraz tega, kar se je dogajalo okoli nas. Za naše zavedanje, da se nam ne obeta nič dobrega. Album vsebuje veliko vsebin, zaradi katerih smo še dolgo po izidu imeli težave z raznoraznimi varuhi morale.
Predzadnje mesto pripada nealbumski ‘Probudi me.’ Baladi iz leta 1994, ki se močno približa Divljim Jagodam in prvi eri s Tonijem Jankovićem. Čeprav ima pesem potencial, je ta predolga, saj je ponavljanja, ki ne pelje nikamor, preveč. Vizionarska ‘Vruća linija’ poskrbi za odličen zaključek albuma. Za konec nekakšne ciklične poti, ki se je začela v sedanjosti, končala pa s prvo skladbo prvenca. Potovanja, ki služi kot predstavitev načrtov za prihodnost, hkrati pa tudi kot poklon začetkom enega najbolj inovativnih jugoslovanskih metal bendov. Sploh ob dejstvu, kako malo materiala je v normalni kakovosti dostopnega na spletu.
Bi bila kompilacija lahko daljša? Seveda, še posebej v kontekstu dodajanja materiala z EP-ja ‘Mr. War,’ vendar je nekje enostavno treba potegniti črto. Ne glede na količino materiala se vseh poslušalcev nikoli ne da zadovoljiti. Po drugi strani pa, ali ni bil ravno to namen? Preveriti in pripraviti teren pred izidom dejanskih ponatisov in nove plošče?!
Ocena: 4/5
Seznam pesmi
1. Fire & Ice
2. Mala ti si vatra (2023)
3. Children of The Savage Kind of Seed (remaster Mr. War)
4. Moj svet
5. Freedom
6. Breaking the Wall
7. Mašina za pobedu (remaster Vruća linija)
8. Jahači noći (remaster Vruća linija)
9. Probudi me (1994)
10. Vruća linija (remaster Vruća linija)