LUSTERDAM: ‘Glasba je ženski princip, ženske imamo pa radi’

Hieronim Vilar (Foto: Jože Bojec)

Lusterdam so band, ki ga sestavljajo sami filmarji: gonilna sila Hieronim Vilar (vokal, kitara), Mirko Medved (kitara), Jure Volgemut (bobni) in Ven Jemeršič (bas). 

Zasedba je šele na začetku svoje poti, a so z glasbo, ki jo ustvarjajo, prepričali že mnoge. Koncert ob izidu njihovega prvenca ‘Lepo mi godrnjaš’ bo na stežaj odprl vrata v njihov post-rockovsko zasanjan svet romantike z izrazito izpovednimi besedili. Po skladbah ‘Lepo mi godrnjaš’ in ‘Moram’ so pred kratkim predstavili še tankočutno balado ‘Mesec’ in izdali prvi album, na katerem se predstavljajo z avtorskimi skladbami, ki se žanrsko gibajo nekje med zasanjanim post-rockom in kitarskim popom, z občasnimi izleti v country in grunge.

Pred njihovim intimnim koncertom Pod Skalo v Kamniku se mi je za pogovor pridružil frontman skupine Hiernom Vilar. Ustvarjalen, talentiran, zgovoren in nasmejan, predvsem pa vedno pripravljen na dobro debato o glasbi.

ROCKER.SI: Koliko časa ste uradno skupaj in kako bi na kratko opisal dosedanje potovanje? Poznate se že od prej, kdo je prvi prišel z idejo o skupini?

LUSTERDAM: Mislim, da smo skupaj pod tem imenom že tri leta, prej pa smo potrebovali kar nekaj časa, da smo se našli in ustalili, ker smo igrali po najrazličnejših bendih. Naš trenutni kitarist Mirko je predlagal, če bi se zadeve lotili malo bolj resno, in od takrat naprej samo še uživamo. Nič ni lepšega kot preigravati glasbo, se družiti, spiti kakšno pivo, biti ustvarjalen. Vedno imamo nove ideje in nam dogaja na polno. Ampak najprej smo bili trio in sem potreboval še kakšnega tehnično dovršenega glasbenika, kar sam nisem – sem bolj kreativen in domiseln – zato sem k sodelovanju povabil še njega. Mirko je res fantastičen.

ROCKER.SI: Na kateri točki pa ste začutili, da imate priložnost za uspešno glasbeno kariero?

LUSTERDAM: Jaz sem imel vedno problem sam pri sebi, da nikoli nisem posnel albuma. Še danes imam na kasetah posnetih kakšnih petdeset idej in že od najstniških let se ukvarjam z glasbo, CD-ja pa mi ni uspelo posneti. Zato sem se lotil Lusterdam.

Lusterdam (Foto: Jože Bojec)

ROCKER.SI: Na prvencu ste lepo prepletli različne zvrsti od rocka do grunga, popa, countryja. Rekel si, da ste končali en del zgodbe, končali tudi starejše ideje. Kdaj so začele nastajati prve skladbe?

LUSTERDAM: Nekatere ideje datirajo nazaj, ko sem bil star 20 let. Mislim, da je najstarejša ‘Dan’. Pa tudi ‘Moram’ in ‘Amerika’ segata že daleč nazaj. Vse do 11. septembra 2001, takrat se mi je zdelo, da bo aktualno, ker se je to zgodilo. Imam pa še stare verzije ‘Amerike’, ker smo ga igrali z drugo skupino in je bil žanrsko precej drugačen od današnje verzije. Vedno je težko, ko iste skladbe igraš z drugimi glasbeniki. Zato vedno potrebuješ nekoga, ki predstavlja odklon, balanco, kontrapunkt .. in na tej točki je odličen kitarist Mirko. Drugače imaš neke vrste incest (smeh). To je tako zajebano in res se namučiš, ker vse delaš sam. Tako da ‘Moram’, ‘Dan’ in ‘Amerika’. Te so najstarejše.

ROCKER.SI: Ali kdaj pozabiš lastno besedilo? 

LUSTERDAM: Velikokrat (smeh). Drugače si ideje čim prej posnamem na telefon, največkrat zjutraj na frišno. Primem kitaro in začnem igrati, potem pa če ta melodija ostane z mano skozi dan in se mi vrti, takrat vem, da je dobra (smeh). Posnamem kakšnih sedem verzij, dokler ni čas, da jo naložim na računalnik.

ROCKER.SI: Prej ta mesec ste igrali na Kavč festivalu v Ljubljani, nato v Izoli, sedaj se vračate na manjši koncert v Kamnik. Kako je bilo na Primorskem? Vas tudi tam vrtijo na radiu, na Gorenjskem ste kar “radio friendly”. Je težko dobiti špile za skupino vaše zvrsti?

LUSTERDAM: Baje, da nas kar vrtijo. Skladbo ‘Mesec’ naj bi zavrteli 60-krat na mesec. Na Radiu Koper ja, na komercialnih postajah pa je težko, ker je dirigirana programska shema. Preseneča me, da nas je tako podprl Val 202. Primorci se mi zdi, da so res hvaležna publika, ampak dol … kot da nas malo ne marajo. Nič ne sodim, to je bil samo en koncert, ampak … je pa težko dobiti nastop. Noben ne jebe …

Mirko Medved (Foto: Jože Bojec)

ROCKER.SI: Na albumu je deset skladb, na koncertih pa jih igrate okoli šestnajst. So te ostale že material za naslednjo ploščo? Kje ste v procesu drugega albuma? 

LUSTERDAM: Absolutno, jaz sem že paničen, da ne bi imel končano, zato ustvarjam material že za tretji album! Glasba za drugi album je skorajda zaključena. Super glasba, res sem navdušen. A veš, kaj sem jaz razmišljal? Da bi igrali deset let, posneli kakšne štiri albume in čau. Zapremo. Saj za kaj več nimaš idej. Potem bi pa ustvarjal filme, knjigo napisal … toliko imam idej. Tudi scenarija bi se rad lotil, ampak je kompleksna stvar. Ampak če se vrnem na album, od 15. leta ustvarjam glasbo in še nisem posnel albuma. To je frustracija. Hkrati pa je tudi strah, ker samo odlašaš, ker imaš toliko dobrih izgovorov. Nikoli ne dorasteš in je pravi mind fuck. Strah pred vrhuncem, pred orgazmom. Pred goro, ker ne veš, kaj je zgoraj. In to je prvi album, potem ga moraš braniti!  Napadati je lažje.

ROCKER.SI: Bi bilo lažje, če ta album ne bi bil tako uspešen?

LUSTERDAM: Važno je, da je narejeno. Sploh nimam občutka, da je album uspel. Na neki točki sem rekel, da bomo končali s snemanjem, pa čeprav z določenimi zadevami nisem bil zadovoljen. Preveč bi lahko šel v podrobnosti. Včasih me jezi, ker vsi samo nekaj ugotavljajo. To znam tudi sam, vprašanje je, če znaš delati!? Lahko bi album miksal sam, ampak tako se pač ne dela. Zato pa je trajalo, da sem zbral pravo ekipo.

ROCKER.SI: Si se počutil izpopolnjenega, ko ste izdali album?

LUSTERDAM: Stari, kot da bi … odlično. Kot da bi po desetih letih spisal diplomo. Ampak spet ne orgazmično …

ROCKER.SI: Takšen bo naslednji.

LUSTERDAM: Razmišljal sem, da bi ga izdali kar na isti datum čez dve leti. Komaj čakam, ker nove skladbe so zares mega. Stare še malo čistimo in delamo kompromise, nove pa so res dobre.

ROCKER.SI: Vsi skupaj ste tako in drugače zavezani tudi filmski umetnosti (bobnar je mojster luči, kitarist snema risanke, basist je režiser in snemalec, pevec je montažer in režiser). Kakšni filmi te pritegnejo?

LUSTERDAM: Rad imam, kadar je izdelana karakterizacija likov. To me fascinira. Niti ne scenarij, ker če imaš dobro karakterizacijo, potem se scenarij piše kar sam. Zanima me, kakšni so njegovi strahovi, kakšen odnos je imel z mamo ali očetom, kakšno hibo ima …Rad imam Twin Peaks, ki je vrhunski glede karakterizacije in soundtracka. Liki prihajajo in gredo eden za drugim, da ni preveč resno. Na primer serija Fargo. Rad imam tudi humor in da je odfukano (smeh). Težko naštejem najljubše filme, so mi pa všeč režiserji Lars von Trier, Pedro Almodovar in David Lynch. In Stanley Kubrick. Kot pri glasbi, nekje si ga drkamo na popolno osvetlitev, fotografijo … pri Tarantinu greš na scenarij, dialoge in šok … to je žanrsko.

ROCKER.SI: Kako se povezujeta glasba in film? Vemo, da je glasba v filmih izjemno pomembna, pa so drugače povezave med ustvarjanjem filmov in glasbe?

LUSTERDAM: Če je film nadgradnja ali kompleksna celota vseh umetnosti, vsebuje dva pola. Eden je moški in drug je ženski. Slika je moški princip, glasba pa ženski princip. Če manjka prava glasbena podlaga, je slika še manj kot 50 odstotkov. Gre za kombinacijo, ne govorim, da je glasba več vredna kot slika. Glasba je ženski princip, ženske imamo pa radi (smeh).

Ven Jemeršić (Foto: Jože Bojec)

ROCKER.SI: Si se v glasbo vrgel tudi zato, ker tukaj vlada boljša klima kot pri filmu?

LUSTERDAM: Problem pri nas je trenutno kritična masa. Česarkoli. Premalo kritične mase imamo, ki bi lahko sama sebe napajala. Če nas bi bilo več, bi imeli takoj toliko več poslušalcev. Ni kritične mase in tako majhen trg je, da je v bistvu ceh. Film stane in priti do denarja je težko. Stane tudi čas in ljudje, ki jih potrebuješ. Potem pa prideš šele do post produkcije, ki je nora. Mi nimamo industrije in vsak se bori sam. Glasba je samo komponenta v filmu, ki pa je kraljica vseh umetnosti.

ROCKER.SI: Kaj pa filmska glasba?

LUSTERDAM: Delam tudi na tem, ampak nisem še objavljal javno. Na disku imam pripravljene skladbe, ki so večinoma elektronske, ampak trenutno sem z glavo drugje.

ROCKER.SI: Bi posnel film, ki bi ga režiral, zanj spisal scenarij, glasbeno podlago in še igral v glavni vlogi?

LUSTERDAM:  Nekako tako je bilo pri videospotu za ‘Mesec’ (smeh). Kljukica, gremo dalje (smeh).

ROCKER.SI: Glede snemanja videospotov potem nimate težav?

LUSTERDAM: Imamo. Ja, kovačeva kobila, stari (smeh). Znotraj ekipe smo preblizu vsega, da bi videli, kaj se dogaja. Kot če bi delal v piceriji, misliš, da imaš rad pice? Z veseljem v celoti prepustimo zadevo drugim. Naj delajo drugi, ker na neki točki moraš popustiti. Ne smeš biti “control freak”. Sem že delal za druge glasbene skupine in te so najslabši naročniki. Tisoč želja in nič denarja. Posnamem, ampak potem hočem proste roke.

ROCKER.SI: Vaša najbolj znana je ‘Lepo mi godrnjaš’. Nad čem največkrat godrnjate vi?

LUSTERDAM: Mogoče nad apatijo poslušalcev. Da nismo večji raziskovalci in nismo strpni. Poslušamo premalo nove glasbe in tudi sam priznam, da sem zelo len, nepriden raziskovalec nove glasbe. To pa zato, ker sem nenehno v stiku z njo. Pozoren sem samo, če se mi zgodi spontano. Drugače pa ne iščem glasbe, ker imam včasih rad tudi tišino. Len sem, priznam.

ROCKER.SI: Hodil si v glasbeno šolo. Kaj si se učil?

LUSTERDAM: Najprej sem se učil igrati rog.,kasneje pa kontrabas. To je lep inštrument, ne vem pa, če bo na naslednji plošči (smeh).

Jure Volgemut (Foto: Jože Bojec)

ROCKER.SI: Da zaključiva, ker so me dekleta že prej opozorila, naj te ne zadržujem predolgo. Kje te lahko največkrat najdemo?

LUSTERDAM: Na koncerte hodim največkrat v Kino Šiška, drugače pa sem len. Malo sem avtističen ali anksiozen …

ROCKER.SI: Avtističen?

LUSTERDAM: Avtistično anksiozen (smeh).

ROCKER.SI: Upam, da so vaši poslušalci drugačni in se jim ljubi priti na vaše koncerte. 

LUSTERDAM: To se mi zdi najlepši del, ko si na odru in ti ljudje vračajo energijo. To je zares lepo, ko pridejo do tebe in jim je všeč glasba. Če sva iskrena, je v ozadju vedno potreba po sprejetju, ker to je neke vrste terapija. Ne bom se delal finega, gre pač za sprejetje zunanje okolice. Za družbeni protokol in socialni fenomen.