ŽIGA VALETIČ: 80ta: desetletje mladih (2018)

Sprejem Zakona o društvih (1974) in vstop v obdobje samoupravnega socializma sta dogodka, ki sta (vsaj delno) vplivala na vzpon različnih domačih in regionalnih jugoslovanskih subkultur v naslednji dekadi. Omehčanje odnosa takratnih oblasti do nekaterih oblik združevanja je namreč omogočilo, da so se mladi lahko še uradno združevali v različna interesna združenja.

 

Oh, ta osemdeseta

Čeprav so bila slednja na začetku v večini usmerjena k ohranjanju športne pripravljenosti in organiziranju prosistemskih prireditev, se je to po letu 1980 spremenilo. Združenja so začela ustvarjati alternativo takratnim oblastem, ki niso več zmogle zadovoljevati vedno večjih potreb mladih. Pandorina skrinjica je bila odprta.

Čeprav je veliko akterjev iz te dobe v naslednji prestopilo tudi vrata nacionalnega parlamenta, le-to ni tema knjige. Slednja se namreč posveča zabavni, veseli plati obdobja, ki, vsaj kar se tiče publikacij, do sedaj ni bilo deležno pretiranega zanimanja.

Valetičev almanah, vodnik po 80-ih na Slovenskem (in v Jugoslaviji) je v želji po čim boljšem in preglednejšem prikazu obdobja razdeljen na pet delov. V prvem nam avtor predstavi dogodke, ki so vsak po svoje omogočili nastanek omenjene scene, ko so bendi kova Kameleoni in Mladi levi pod zahodnjaškimi vplivi začeli rušiti prevlado popevkarstva.

Disco, punk in njun skupni hibrid novi val tvorijo rdečo nit drugega dela knjige. Era, ko sta na televizijskih valovih kraljevala Pop delavnica in Videomix, hkrati pa tudi obdobje, ko je slovenska hard in heavy scena dobila svoj prvi polnokrvni studijski album Pomaranča – Peklenska pomaranča (1981), o katerem nam je basist zasedbe Marko Herak povedal (TUKAJ si lahko preberete intervju v celoti):

V Sloveniji smo postali zanimivi šele po kravalu v Beogradu. Naš prvenec je izšel dan po koncertih. Prodaja je bila odlična, saj so že prvi dan prodali 2000 plošč.

Drugače pa lahko rečem še to, da s samim snemanjem sploh nismo imeli težav. Ko smo rekli, da imamo material in da bi snemali, so nam to tudi omogočili.’

Tretji del vodnika je posvečen najbolj zabavljaškemu delu obdobja, ko so slovenska tla ponudila primerljiva odgovora na filme, kot sta Flashdance (1983) in Footloose (1984). Dvodelno Poletje v školjki (1985 in 1988), kakopak. Podobno velja tudi za glasbeno področje, kjer je poplava zasedb, kot je bil na primer duet Moulin Rouge, poskrbela, da so variacije nemškega in italijanskega disco štanca dobile tudi slovenske različice – katere so dostikrat izpadle kot odlične reciklaže originalov.

Ko je Titov socialistični projekt vstopil v svojo zadnjo dobo, so tudi diskoteke dobile svojo alternativo. Učinki mitingov resnice, afere JBTZ in še nekaterih drugih političnih godelj so v kombinaciji s slo po osamosvojitvi prodrli tudi v popularno glasbo, kjer so nekateri ob tem tudi odlično zaslužili.

Poleg nacionalno obarvanega popa sta se (znova) začeli krepiti tudi rock in metal scena, kjer so pobudo prevzeli Šank Rock, Bombe, Mary Rose, nekoliko kasneje pa tudi Requiem ter še nekatera druga imena.

Knjigo zaključuje pregled nove zgodovine, obdobja ko so plesne ritme narekovali Don Juan, Pop Design in Čuki. Obdobja, ki je obetalo marsikaj, vendar …

Valetičev almanah predstavlja poglobljen in strokoven pregled neponovljivega obdobja, hkrati pa nam slednji s svojim pisanjem omogoča, da kronološki pregled ne postane monoton.

Na kratko, knjiga ki jo preberete na dušek.